فرزانه نصیرزاده؛ رضا ترابی فارسانی
چکیده
یکی از نظریّههای معاصر در روانشناسی شناختی، نظریّة پردازش اطلاعات است. این نظریه بیان میدارد در نتیجه آموزش، ساختارهای دانشی در حافظه بلندمدت فرد شکل میگیرد که کلیه فرآیندهای ذهنی او را تحت تاثیر قرار میدهد. برنامههای فعلی آموزشی رشته حسابداری تاکید زیادی بر گزارشگری مالی و اصول پذیرفته شده حسابداری دارد که در آن به هزینههای ...
بیشتر
یکی از نظریّههای معاصر در روانشناسی شناختی، نظریّة پردازش اطلاعات است. این نظریه بیان میدارد در نتیجه آموزش، ساختارهای دانشی در حافظه بلندمدت فرد شکل میگیرد که کلیه فرآیندهای ذهنی او را تحت تاثیر قرار میدهد. برنامههای فعلی آموزشی رشته حسابداری تاکید زیادی بر گزارشگری مالی و اصول پذیرفته شده حسابداری دارد که در آن به هزینههای فرصت از دست رفته تاکید نشده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین سطح دانش حسابداری افراد با میزان به کارگیری هزینههای فرصت از دست رفته در حل مسائل مربوط به تخصیص منابع در دو زمینه حرفهای و فردی (شخصی) است. در این تحقیق از روش میدانی استفاده شده و نتایج، حاکی از آن است که افراد دارای دانش بالای حسابداری نسبت به افراد دارای دانش کم حسابداری در تصمیمات خود راجع به تخصیص منابع در زمینه حرفهای، تعداد هزینههای فرصت بیشتری را نادیده میگیرند در حالی که در زمینه فردی میان دو گروه یاد شده اختلاف معنیداری مشاهده نمیشود. به طورکلی، نتایج نشان میدهد بهکارگیری هزینههای فرصت در تصمیمات مرتبط با تخصیص منابع متأثّر از سطح دانش حسابداری افراد است.